Dag 3: Lukla: gevaarlijkste vlieg(veld/tuig) van de wereld?

21 november 2019 - Lukla, Nepal

Na een nacht helemaal niet geslapen te hebben, vertrokken wij om 4:45 uit ons hotel naar het vliegveld van Kathmandu. Gelukkig was het rustig op de weg, waardoor onze kansen om het vliegveld te bereiken, aanzienlijk verbeterden.

Binnen een kwartier waren wij op het vliegveld, als een van de eersten. Al snel sloot zich een groep fanatieke en veel te vrolijke mensen zich aan. Dit waren ervaren lui, met een hoop spullen, een gids, waarschijnlijk dragers etc. Wij hoopten van harte dat wij niet een vliegtuig zouden delen.

Enkele snickers en koffie later, gingen wij inchecken. Er mocht maximaal 10kg bagage mee, maar onze in totaal 23kg wegende spullen mochten kosteloos mee in het bagageruim. Dat klinkt natuurlijk erg mooi allemaal, maar het zijn kleine vliegtuigjes (wij waren toen nog optimistisch) en wij vroegen ons af of met dit extra gewicht de hele mikmak nog van de grond zou komen.

Om toch maar echt te ontbijten, ging ik vleesballetjes in deeg eten om 5:15. Na deze maaltijd bracht een bus ons naar een andere bus - degene waar wij mee gingen vliegen. Het vliegtuigje zag eruit als een VW busje met vleugels en een laadruim waar onze backpacks ingegooid werden. Het hippiegehalte aan boord viel mee, en wij vertrokken.

Voor het opstijgen stak de piloot (open cabine, wij konden allemaal meenavigeren) zijn duim op naar ons. De geruststelling was uiteraard te proeven. Hij bleek genoeg uurtjes in Flight Simulator te hebben gestoken, en het propellorvliegtuigje steeg zeer soepel op, leek in de lucht te blijven, en deed dat ook.

Het uitzicht was geweldig, wat op de foto's te bewonderen valt. De stoelen en de snavel van een breedsprakerige Engelsman trilden vrolijk mee gedurende de vlucht.

Landen was een mooie gelegenheid om ongewild gebruik te maken van het toilet. De landingsbaan van 340m staat onder een hoek, waardoor je aardig hard kan botsen als je niet op het laatste moment optrekt. Onze piloot deed dit op het laatste moment, en ook de landing was soepel verlopen. Remmen doe je op het laatst in een bocht, dan heb je genoeg landingsbaan om gewild tot stilstand te komen.

1. Renske:
    23 november 2019
    Spannende landing haha, maar gelukkig zijn jullie geland! ;)
  2. Ellen:
    23 november 2019
    Mooi verhaal om later lachend op terug te kijken. Veel plezier daar. En alvast sterkte voor de terugreis.....