'En wat nemen jullie mee?'

12 november 2019 - Haarlem, Nederland

Zonnebrand

Wij houden allebei niet zo van spullen en we zijn erg van de 'light travel'. Light wordt alleen niet zo light als je van tevoren DEET mee wil nemen voor 2,5 maand, 15 lagen voor in Nepal, toch ook maar een EHBO-set mee want wat-nou-als.. En dan hebben we het nog niet over de zonnebrand.

Anna had online gevonden dat voor het hele lichaam 30ml zonnebrand per keer gebruikt moet worden. Met 6 uur zon per dag, zou dat 3 keer smeren betekenen. 3x30ml = 90ml, ongeveer gelijk aan 1 flesje zonnebrand (het maximum formaat voor in de handbagage). Een flesje per dag dus. En we gaan 78 dagen. Allebei. Dat zijn aardig wat flesjes.

Hoeveel zon we krijgen en of we echt het hele lichaam in moeten smeren is niet zeker, dus we zijn voor 12 flesjes gegaan. En als we tekort komen, zoeken we daar wel wat 'whitening cream' (zo werd het in Thailand genoemd).

Dure dingen

Dankzij Anna's prachtige excel (je mag raden wie dit stukje schrijft) hebben we lijstjes kunnen maken van wat per winkel gekocht moest worden. En dat is meer dan we hadden gehoopt. Omdat we 5 liter per dag moeten drinken in Azie schijnt een Camel-bag handig te zijn (een zak met een buis waar 3L water in kan), goede (=dure) wandelschoenen, een winddichte (=dure) regenjas en regenbroek, een extra warme (=dure) slaapzak, speciale (=dure) warme wandelsokken, een fleece vest, waterzuiveringstabletten (aangezien het water in Azie niet te drinken is en we plastic afval daar willen voorkomen).. De tocht op internet en langs alle winkels kan op zichzelf al een reis genoemd worden.

Medicatie

Vandaag heeft Artyom onze EHBO-kit samengesteld. En dan zijn veel dingen toch wel handig (wat er dan ook in die ehbo-kit zit). Verder hebben we malariapillen als noodmedicatie, pillen tegen hoogteziekte, ORS (voedingsstoffen bij diarree), Anna's epipen (die ze waarschijnlijk nooit nodig gaat hebben, maar moet van Artyom), diarreeremmers... En dan hebben we het nog niet over de standaard paracetamol, allergiepillen en blarenpleisters gehad. Wat kan er toch veel mis gaan. Waarom doen we dit ook alweer? :P