Dag 6: Acclimatisatie bij Amazing View

3 december 2019 - Namche Bazaar, Nepal

De tweede dag in Namche diende om te acclimatiseren. We hadden in twee dagen 1100 meter geklommen, dus dat was wel nodig. In eerste instantie hadden we wel een ander idee over wat dat wennen aan de hoogte inhield. Het klonk als een bufferdagje met een korte wandeling, maar dat bleek het toch niet helemaal te zijn.

In Namche waren we er helaas achter gekomen dat Anna's telefoon nog in de vorige lodge lag. In die lodge hadden we naast het Chinese stelletje ook hun gids leren kennen. Hij was erg aardig en leek ons leuker te vinden dan zijn eigen toeristen. De gids had ons uitgenodigd om in Namche te blijven slapen in het hotel van zijn oom: 'Amazing View'. Aangezien dat bovenaan een berg was (nog eens 200m extra klimmen) en we tijdens het eten in Namchd ook iets aangeboden kregen, zijn we niet op zoek gegaan naar deze plek.

Toen Anna's telefoon vermist werd, besloten we toch maar de hulp in te schakelen van de gids die we bij Amazing View wel konden bereiken. Na een uitgebreid ontbijt begonnen we met goede moed aan de excursie. Als een jonge berggeit ging Artyom de berg op, maar helaas bleek het hoogteverschil op Anna wel wat invloed te hebben.

Na meerdere adempauzes waren we eindelijk bij de Amazing View aangekomen. De gids was daar aan het chillen (geen idee waar het Chinese stel gebleven was). Toen we de situatie hadden uitgelegd, belde hij naar een vriend van hem die wel in een paar uur mijn telefoon naar boven kon brengen voor een tientje. Aangezien we vijf uur hadden gedaan over de kuitenkiller (zie vorig verhaaltje) vonden we dat een prima deal.

De dag spendeerden we door een heuvel op te gaan (een aangeraden onderdeel van het acclimatisatieproces) en een uitgeputte Anna extra eten te geven. In de avond kwamen we terug bij Amazing View voor de telefoon. Helaas was het toch niet gelukt om de telefoon naar boven te brengen. Misschien morgenochtend.

De gids vroeg of we wat thee wilden drinken en van het één kwam het ander: voor we het wisten waren we met allemaal locals aan het dansen. Artyom gaat nog een deel van het filmpje hier uploaden.

Natuurlijk maakte Anna zich nog steeds wel wat zorgen over de telefoon. Zou deze de volgende morgen er dan wel zijn? Artyom is de volgende dag extra vroeg opgestaan en weer die heuvel opgegaan om voor het vertrek van de gids te kijken of de telefoon was gearriveerd. Op miraculeuze wijze was dit inderdaad het geval. Hoera!

Diezelfde dag was de heuvel van het Amazing View hotel ook onderdeel van de route. Tegen die tijd was Anna weer wat geacclimatiseerd en was Artyoms tempo wat gezakt - best zwaar, die acclimatisatiedagen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl